August Rodins berömda bronsfigur "L'eternelle idole" i Opelvillen. Rummet framstår i mörkt Bordeauxrött och ger skulpturen den rätta inramningen. Det ökade diffusa reflektionsvärdet för "Lumen" ger en utmärkt ljuseffekt även med mörka nyanser. Foto: Frank Möllenberg

Pressmeddelande: Konsten i rampljuset

Berlin, november 2021Den visuella upplevelsen av utställningar beror på samspelet mellan färg och ljus. Detta kan ses på utställningarna av Opels villor i Rüsselsheim. Sedan flera år tillbaka använder utställningsplatsen vägg- och takfärgen “Lumen” från tillverkaren SICC Coatings från Berlin.

“På en utställning är det viktigt att ställa ut verken i rätt ljus”, säger Dr. Beate Kemfert, curator och styrelseledamot i konst- och kulturstiftelsen Opelvillen Rüsselsheim. Kulturlokalen har anordnat utställningar i en mängd olika ämnen i över två decennier. “Användningen av ljus har stor inverkan på hur utställningsföremålen tas emot”, förklarar doktorn i konstvetenskap. För att ta hänsyn till detta faktum används mycket speciella färger för utformningen av väggarna i utställningsrummen. Vägg- och takfärgen “Lumen” som används här garanterar större ljusutbyte i rummen tack vare dess betydligt högre diffusa reflektionsvärde (Rd-värde).

Opels villor i Rüsselsheim: Ursprungligen tillhörde byggnaderna Fritz Opel - son till grundaren av Opel-fabriken, Adam Opel. 1955 blev dessa stadens egendom. Foto: Frank Möllenberg

Opels villor i Rüsselsheim: Ursprungligen tillhörde byggnaderna Fritz Opel – son till grundaren av Opel-fabriken, Adam Opel. 1955 blev dessa stadens egendom. Foto: Frank Möllenberg

Sätt konstföremål i rampljuset

När man har att göra med ett konstföremål ska man ta hänsyn till miljön det visas i. ”Vi jobbar med artificiellt ljus. Utformningen av väggar och tak spelar ingen roll.” Av en slump kom hon över Berlinföretagets högkvalitativa produkt. “Vi har bara använt Lumen sedan det första testet”, tillägger Dr. Kemfert tillade.

Utställningen “Linje och skulptur i dialog” förlitade sig främst på mycket mörka färger. Svart, brunt och bordeaux definierade landskapet. Minimalt upplysta skapade föremålen en estetik som förde dem i centrum. “När vi designade utställningen, tack vare “Lumen”, hade vi enorma möjligheter att leka med ljus, förklarar Dr. Kemfert.

Olika färger i designen

“Lumen” erbjuder fördelen att å ena sidan blir skillnader i kontrast tydligare och å andra sidan stöds balansen i ljusfördelningen. Den betydande ökningen av diffus ljusreflektion säkerställer också bättre rumsbelysning med färre lampor. Miljontals små ihåliga keramiska sfärer är ansvariga för effekten, som var och en representerar en konvex spegelyta och sprider ljuset väldigt diffust. Denna effekt är särskilt tydlig i mörka nyanser.

“När vi flyttar från ett utställningsrum till ett annat, håller vi väggarna en neutral off-white. Detta står i kontrast till utformningen av rummet där ett föremål är placerat. Det handlar om att göra tittarupplevelsen så intensiv som möjligt. Om ljusreflektansen för en vägg- och takfärg är högre än för konventionella produkter, har vi fler designalternativ.”

dr Beate Kemfert har varit curator för Opelvillens konst- och kulturstiftelse sedan 2004. Hon har suttit i styrelsen sedan 2005. Foto: Frank Möllenberg

Mätbara fördelar

Det finns olika ljusberäkningsprogram, som Dialux, för att testa ljusets inverkan på rum. Dessa applikationer hjälper ljusdesigners att planera rumsbelysning och ställa in vissa standardvärden såsom graden av reflektion, det vill säga hur mycket ljuset sprids under vissa förhållanden. För färgen svart erbjuder “Lumen” en 420% ökning av diffus reflektansvärde jämfört med standardvärdet.

ladda ner filer